Landschappen zijn er in vele soorten en maten en gemaakt met een tekenpennetje, een grote kwast of een fijn penseeltje. Olieverf, acryl, pastelkrijt, conté, kleurpotlood of aquarel. Meestal maak ik foto's van de omgeving en werk ik een landschap aan de hand hiervan uit in het atelier: lekker droog en warm zodat het de kwaliteit van de verflagen ten goede komt, en vooral ook omdat ik dan rust en tijd heb om te werken. Een groot doek is niet zomaar in een paar laagjes af. Het vergt soms maanden voor ik het werk klaar genoeg acht en m'n handtekening zet. Bij het maken van landschappen borduur ik nogal eens verder op wat er strikt genomen te zien is of was. Een goed landschap maakt zichzelf als het ware; het klinkt wat vreemd maar het is, als ik in de flow zit, eigenlijk zo dat ik met mijn verfkwast doe wat het doek me opdraagt.

   

          

Hoewel de kleur groen nogal eens in Nederlandse landschappen de boventoon voert, gebruik ik meestal het gehele kleuren-pallet in een tekening of schilderij. Meer kleur geeft meer contrast en zeker ook meer sfeer en spanning in een plaatje; als colorist geef je de verbeelde werkelijkheid iets extra's mee.

         

Een voorbeeld van wat sneller werk zijn onderstaande drie gezichten op Vlieland, gemaakt op zwaar papier met kleurpotlood en aquarel; dergelijke tekeningen zijn (op A3-, maar ook op A2-formaat) klaar in een weekend en kunnen binnen enkele dagen voorzien zijn van een passe-partout en een passende houten lijst.

   

Als ik zo de bovenstaande foto's zie dan gaat m'n hart toch sneller slaan,... wat een fijn werk om te maken! Het is als het creëren van een omgeving: zoals een decor dat doet voor een toneelstuk, een eigen wereld, waarin je verdwijnt als je het maakt.